Näin teet ruokatilauksen verkossa

K-Supermarket Hyvätuuli tarjoaa tänäkin kesänä ruokatoimituksia Tammioon. Viime vuonna laitoin tänne Tammion sivuille kaupan toimittamat ohjeet ruokatilausten tekemisestä. Sain ohjeista palautetta, että ne ovat hieman sekavat ja vaikeaselkoiset. En tiedä mikä meni vikaan, mutta päätin kokeilla ruokatilausta itse ja dokumentoida kokemuksen tänne. Jos olet Tammio-veteraani tämä artikkeli ei varmasti kerro sinulle mitään uutta. Kirjoitin jutun niille saarelaisille, jotka pohtivat ensimmäistä ruokatilaustaan ja miten se toimii.

Ruokatilauksen voi tehdä kruoka verkkokaupassa, sähköpostilla (hyvatuuli@ksupermarket.fi) tai puhelimitse keskitetystä puhelinpalvelusta 0600 02325 (arkisin 9-16 5,59€ +ppm) tai kaupan omasta puhelinpalvelusta 044 755 5777 (keskiviikkoisin 9-12 8,35snt/puhelu + 17,17snt/min). Minulle sopivin palvelu oli verkkokauppa, sillä siellä voi selailla kaupan valikoimaa omaan tahtiinsa ja valita haluamansa tuotteet hiirtä napauttamalla.

Liikkeelle lähdetään kaupan kotisivujen kautta https://www.k-ruoka.fi/kauppa/k-supermarket-hyvatuuli. Ruokatilaus aloitetaan valitsemalla kaupan sivulla ”Ostoksille”-linkki.

Ruokatilauksia toimitetaan saareen tiistaisin ja perjantaisin Viklan mukana. Tiistain ja perjantain toimitukset poikkeavat toisistaan siinä, että tiistai ei ole kaupan normaali kotiinkuljetuspäivä. Verkkokauppa ei anna valita kotiinkuljetusta tiistaille. Tiistain tilauksessa on valittava toimitustavaksi ”nouto” ja lisätietoja kenttään on laitettava teksti ”kuljetus”.

Tuo lisätietokenttä on hieman sekava, joissakin kohdin niitä on kaksi ja toisissa vain yksi. Pikaisen kokeilun jälkeen näytti, että lisätietokenttiä on kaksi, jos et ole sisäänkirjautunut k-ruoka sivustolle. Ensimmäinen lisätietokenttä on tuotteiden keräilijälle ja toinen on kuljetukselle. Kaupan ohjeissa ei ole mainittu mihin lisätietokenttään tuo sana ”kuljetus” pitäisi kirjoittaa, mutta loogisesti voisi päätellä sen kuuluvan ”Viesti kuljetukselle” kenttään.

Itse käytän mantereellakin kruoka palvelua ja minulla on sinne tunnukset. Tunnusten käyttäminen mahdollistaa myös talletettavien kauppalistojen tekemisen, joka on aika näppärä toiminto, kun tilauksella on usein paljon samoja tuotteita. Sisäänkirjautuneella käyttäjällä olikin vain yksi lisätietokenttä ”Viesti kaupalle”.

Testitilaus mitä tässä teen oli perjantaitilaus ja valitsin ohjeiden mukaisesti kotiinkuljetuksen. Kotiinkuljetus valitaan klikkaamalla ”kotiinkuljetus” rivin vieressä olevaa ”valitse aika” nappia.

Toimituksen valintasivulla valitaan ensimmäiseksi postinumero, jonne kuljetus toimitetaan. Tammion postinumero 49480 ei kelpaa, koska se ei ole kaupan järjestelmän mukaan toimitusalueella. Periaatteessahan kaupan kuski kuljettaa tilauksen vain Viklalle Sapokkaan, joten valitsin postinumeroksi Kotkan 48100 ja sen järjestelmä hyväksyi.

Toimitussivun toinen valittava asia on kotiinkuljetuksen kellonaika. Perjantaille oli valittavissa kaksi aikaa, joista kumpikaan ei liity mitenkään Viklan aikatauluun. En usko, että toimitusajalla on Tammioon kuljetuksessa merkitystä, valitsin kuitenkin jälkimmäisen ajan 13-17:30, koska se oli lähempänä Viklan lähtöaikaa.

Kun valinnat on tehty ne pitää vielä vahvistaa ”Valitse” nappia painamalla.

Tässä vaiheessa pohdin mistä kauppa tietää, että tilaus pitää toimittaa Tammioon – en ollut missään vaiheessa antanut Tammion tietoja tilaukseen. Ensin laitoin kuljetuksen viestikenttään tekstin ”Toimitus Tammioon Viklalla”. Myöhemmin huomasin ”yhteystiedot” kohdan, jossa osoitteena luki ”48100 Kotka”. Päätin muuttaa yhteystietoja ”Muokkaa” linkin kautta.

Jätin postinumeron ennalleen ”48100 Kotka” mutta laitoin osoitekenttään ”Tammio”. Vähän hassultahan se näyttää, kun osoitteena on Tammio ja postinumerona Kotka. Tämä oli kuitenkin teknisesti mielestäni ainoa vaihtoehto. Jälkeenpäin ajateltuna olisi toimitusosoitteeksi voinut laittaa Viklan lähtöpaikan osoitteen ”Sapokka, laituri 2-3”. Tässä testissä mentiin kuitenkin osoitteella:
Tammio
48100 Kotka

Osoitetiedot talletetaan tilaukseen ”Valmis” napin painalluksella.

Sitten päästäänkin itse asiaan – eli varsinaiseen ruokatilaukseen. Tuotteet valitaan hakemalla kaupan valikoimista. Kirjoita hakukenttää mitä etsit ja saat valikoiman hakusanaasi sopivista tuotteista. Tuotteen vierestä voit valita kuinka monta kappaletta tuotetta haluat. Valitsemasi tuotteet siirtyvät ostoskoriisi ja tilauksen hinta päivittyy lisättävien tuotteiden mukaan. Huom. perjantaitilauksen toimitusmaksu 12,95€ näkyy heti ostoslistan kokonaissummassa. En osaa sanoa miten toimitusmaksu kaupalle maksetaan tiistai tilauksen yhteydessä, jos kaupan järjestelmä ei sitä lisää automaattisesti laskulle.

Muistutuksena vielä, että kaupan toimitusmaksun lisäksi myös Vikla ottaa kuljetuksesta muutaman euron kuljetettavien laatikoiden lukumäärästä riippuen.

Kun kaikki tuotteet on valittu ostoskoriin tilaat tuotteet ”Vahvista tilaus” napilla.

Viimeisimmässä kaupan ohjeessa ei ole mainittu tilauksen teolle aikarajoja, mutta oletan, että tilaus on tehtävä viimeistään toimitusta edeltävänä päivänä. Tilauksen tehtyäni järjestelmä vielä ilmoitti, että voin perjantain tilaustani muuttaa vielä torstaina klo 22 asti.

En tiedä menikö kaikki tilauksessani aivan vaatimusten mukaisesti, mutta perjantai-iltana Viklan mukana tilaamani tuotteet tulivat Tammioon. Tehtävä suoritettu onnistuneesti!